|
Behovanalyse |
|
Analysere behovet for å etablere utdanning, vurdere alternativer, ressurser og midler, og legge rammer. |
|
Jobbanalyse |
|
Definere hva «elevkategorien» skal gjøre i den/de arbeids- situasjoner det skal utdannes til. |
|
Deltakeranalyse |
|
Finne ut hva de aktuelle deltakere fra «elevkategorien» har av relevant kompetanse fra tidligere. |
|
Mål – etablering |
|
Definere forskjellen på hva folk trenger å kunne – og det de kan om til utdanningsmål. |
|
Mål – prioritering |
|
Gjennomgå de forskjellige utdanningsmål – prioritere dem i forhold til hverandre. |
|
Mål – konkretisering |
|
Konkretisere de viktigste målene med krav – og forsøksvis regne om til timer, kroner & innsats. |
|
Program |
|
Lage et utdanningsprogram som sikrer at en når de prioriterte utdanningsmålene. |
|
Tilrettelegging |
|
Lage undervisningsmateriell, etablere hensiktsmessige rammefaktorer, sted, tid etc. |
|
Gjennomføring |
|
Gjennomføre opplæringsprogrammet slik det er tilrettelagt og planlagt. |
|
Evaluering |
|
Måling og etterprøving av i hvilken grad utdannet personell fyller kravene i jobben. |